Tahıl Koridoru’ndan binden fazla gemiyle 33 milyon tona yakın tahıl taşındı

Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle gıda konusunda yaşanan krizin çözülmesine yönelik Türkiye’nin diplomatik çabalarıyla geçen yıl temmuz ayında Birleşmiş Milletler (BM) ile koordineli olarak İstanbul’da “Müşterek Koordinasyon Merkezi” kuruldu. Tahıl ürünlerinin güvenli transferi buradan takip edilmeye başlandı.

Tahıl yüklü ilk gemi, 120 günü kapsayan anlaşma kapsamında 1 Ağustos 2022’de Ukrayna’nın Odessa Limanı’ndan yola çıktı. Anlaşma kapsamında Ukrayna limanlarından ayrılan ilk gemi olma özelliğini taşıyan “Razoni” isimli Sierra Leone bayraklı kuru yük gemisi, 26 bin ton mısır ile Lübnan’ın Tripoli Limanı’na hareket etti.

Razoni’den 4 gün sonra Panama bayraklı “Navistar” İrlanda’ya, Malta bayraklı Rojen İtalya’ya, Türkiye bayraklı Polarnet Türkiye’ye Odessa ve Çernomorsk limanlarından 60 bin ton tahılı taşımak üzere ayrıldı. Bunların ardından “Mustafa Necati”, “Star Helena”, “Glory”, “Riva Wind”, “Sacura”, “Arizona”, “Ocean Lion”, “Rahmi Yağcı”, “Sormovskiy 121” adlı gemiler seyrine başladı. Gemilerin büyük bölümü Tekirdağ, İskenderun ve İzmir gibi Türkiye’deki limanlara ulaştı.

İSTANBUL’DA KONTROL

İlk geminin 1 Ağustos 2022’deki hareketinden sonra, iki hafta içinde Ukrayna limanlarından çıkan gemi sayısı 25’e, taşınan tahıl miktarı 800 bin tona ulaştı.

Dünya genelinde gıda krizi yaşanmasının önüne geçme amacıyla varılan mutabakat, sadece Ukrayna limanlarındaki gemilerin ayrılmasını değil, aynı zamanda İstanbul’da kontrolü yapılan gemilerin Ukrayna’ya tahıl sevkiyatını da kapsıyordu. Bu kapsamda, İstanbul Boğazı’ndan kontrolü yapılarak Ukrayna’ya giden ilk gemi Barbados bayraklı “Fulmar S” oldu. Gemi, 12 bin ton mısırı Çernomorsk Limanı’ndan alarak İzmir’e ulaştırdı.

TÜRKİYE LİDER DİPLOMASİSİ’Nİ HAREKETE GEÇİRDİ

Sevkiyat sürerken sürerken Rusya, 29 Ekim 2022’de Sivastopol’daki saldırılar nedeniyle tahıl girişiminin geçici olarak durdurulduğunu BM ve Türkiye’deki makamlara iletti. Bunun üzerine Ukrayna limanlarından gemi çıkışı durduruldu. Krizin daha da derinleşmesine engel olmak için Türkiye “lider diplomasisi”ni harekete geçirdi. Görüşmelerin ardından sevkiyat 2 Kasım’a yeniden başladı, 19 Kasım’dan itibaren 120 gün süreyle uzatıldı.

Uzatma kararının dolduğu 18 Mart’da yeniden uzatıldı. Mayıs ayında dolan uzatmanın ardından Türkiye’nin girişimleriyle anlaşma bir kez daha iki ay süreyle uzatıldı. Uzatma kararı bugün dolarken, anlaşma gereği taraflardan birinin itirazı olmaması durumunda tahıl koridoru faaliyetine devam edecek.

patronlardunyasi.com

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir